Peşte de la piaţa de peşte

FLAG: Ebro Delta Catalonia, Spania

Prezentarea proiectului

„Peix de llotja”, în traducere liberă „peşte de la piaţa de peşte”, a reunit organizaţii pescăreşti locale pentru a le promova producţia în restaurantele locale, prin dezvoltarea unei mărci care acordă stele restaurantelor care se angajează să le cumpere peştele direct de la piaţa lor locală de peşte.

În Spania, piaţa de peşte este primul punct de vânzare pentru toţi peştii, iar majoritatea cumpărătorilor din pieţele de peşte din Delta Ebro cumpără pește en gros înainte de a-l vinde unor clienţi precum supermarketurile sau pescăriile. Restaurantele tind de asemenea să depindă de angrosişti, acordând mai multă importanță preţului decât peştelui din surse locale. Pentru a îmbunătăţi preţurile de vânzare a peştelui local şi pentru a creşte sustenabilitatea pescuitului local, Asociaţia Breslelor Pescarilor din Delta Ebro a coordonat o iniţiativă de creştere a consumului de peşte proaspăt din surse locale în restaurantele din zonă. Ideea a fost de a încuraja restaurantele să cumpere direct de la piaţa locală de peşte a fiecărei bresle, instaurând un sistem de certificare pentru a garanta originea peştelui local. Asociaţia breslelor a lucrat în strânsă legătură cu restaurantele, cu operatorii de turism şi cu FLAGurile pentru a-şi diversifica clientela şi a profita de creşterea turismului pentru promovarea produselor pescăreşti ale zonei.

Proiectul a inclus activităţi de promovare a conceptului unei mărci care promovează peştele proaspăt, certificat, de la piaţa locală de peşte, precum şi identificarea unor restaurante care ar fi interesate să beneficieze de această marcă. Au fost realizate materiale promoţionale, inclusiv un logo al mărcii, pliante şi afişe, şi s-a semnat un acord cu mai multe restaurante, prin care acestea s-au angajat să achiziţioneze anual o anumită cantitate de peşte local. În funcţie de cantitatea de peşte cumpărată, restaurantele primesc una, două sau trei stele, care evocă
stelele Michelin acordate restaurantelor. Totodată, a fost realizată o pagină de internet pentru a promova proiectul şi speciile locale de peşte, iar în prezent se lucrează la o carte de bucate cu rețete tipice pe bază de peşte de la fiecare restaurant participant, care va fi distribuită în restaurante şi online. De asemenea promotorul proiectului a participat activ la târguri gastronomice pentru a promova marca „peşte de la piaţa de peşte”.

Etapa finală a constat într-un sistem de control pentru a se asigura că restaurantele participante respectă angajamentul legat de cumpărarea de peşte local. Aceasta se face prin vizite anonime, în calitate de clienţi, pentru verificarea calităţii peştelui servit, prin verificări ale chitanţelor de la piaţa de peşte şi prin refuzul de a reînnoi afişul mărcii în caz de nerespectare.

Lecţii-cheie

>> Relevanţa pentru temele FARNET: Adăugarea de valoare produselor pescăreşti locale, circuite scurte, comercializarea capturilor locale.

>> Eficacitate/eficienţă: Proiectul este încă într-o fază incipientă, dar a reuşit deja să promoveze cooperarea între cele patru bresle ale pescarilor din Delta Ebro, precum şi să creeze legături între sectorul pescuitului şi sectoarele turismului şi al restaurantelor. În prezent, un total de opt restaurante participă la proiect şi, la sfârşitul primului an, Asociaţia Breslelor Pescarilor estimează că preţurile la prima vânzare ale speciilor de peşte cumpărate în mod obişnuit de restaurante (de exemplu, dorada de mare, caracatiţa, peştele-pescar) au crescut cu aproximativ 10-15% în pieţele de peşte locale.

În ceea ce priveşte restaurantele participante, acestea beneficiază de promovarea şi credibilitatea pe care le aduce o marcă ce aparţine chiar sectorului pescuitului. Datorită acestui proiect, oferta de peşte local, certificat, din restaurantele zonei este în creștere, fapt care contribuie la rândul său la oferta de turism de calitate a zonei, în care gastronomia locală, bazată pe resurse produse în mod sustenabil, este preţuită şi promovată.

>> Transferabilitate: Proiectele de încurajare a restaurantelor să crească oferta de peşte local sunt relevante în multe zone pescăreşti din Europa, unde sectorului îi este greu să rămână competitiv pe o piaţă globalizată. Mai multe FLAG-uri mediteraneene studiază posibilitatea de a adopta aceeaşi metodologie şi identitate a proiectului „Peşte de la piaţa de peşte“ printr-un proiect de cooperare care ar transforma conceptul într-o marcă la nivel mediteraneean. FLAG-urile interesate de iniţiative similare ar trebui să urmărească îndeaproape rezultatele acestui proiect în desfăşurare.

>> Comentariu final: Acest tip de proiect prezintă dubla provocare de a convinge restaurantele să cumpere direct de la piaţa de peşte şi de a asigura respectarea angajamentelor asumate de restaurantele participante. Pentru restaurantele care se alătură acestui proiect în Spania, aceasta implică plata în avans a unei sume importante pentru a deveni „cumpărător“ la piaţa locală de peşte, dar şi un consum mai mare de timp decât în cazul unei livrări directe de la un angrosist. În ceea ce priveşte controalele, acest proiect leagă certificarea de suma pe care un restaurant o cheltuieşte la piaţa locală de peşte. Acest sistem tinde să dezavantajeze restaurantele mai mici, dar este mult mai simplu decât alternativa, care este un sistem bazat pe procentul de peşte pe care un restaurant îl achiziţionează din surse locale.

Costuri totale şi contribuţie FEP
Costul total al proiectului: 23 925 EUR
>> Axa 4 a FEP: 8 155 EUR
>> Cofinanţare regională: 8 155 EUR
>> Asociaţia Breslelor Pescarilor din Delta Ebro: 7 615 EUR